hidup ku


Thursday 8 December 2011

Maksud Tabarruj


Assalamualaikum =)
Tetiba ana rajin nak ceritakan makna tabarruj .. lepas nie , mungkin ana rehat meng'update' blog .. Taun depan ana nak SPM .. Doakan ana yerr .. hhee .. InsyaAllah , kalau ada masa , ana akan share Ilmu atau cerpen yg menarik untk antum semua .. InsyaAllah .. Jika ada apa-apa yang ana ada salah silap , tlong tegur ana yerr .. Ana pun manusia biasa yg selalu melakukan kesilapan .. Sebelum ana terangkan dengan lebih lanjut , kita lihat dulu penutup aurat perempuan decara detail ..

Aurat wanita dengan lelaki ajnabi
Seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan

Aurat wanita dengan wanita muslim
Antara pusat hingga lutut namun bukan syarat untuk mendedahkan dengan sengaja

Aurat wanita dengan wanita bukan Islam
Sama aurat dengan lelaki ajnabi tapi terdapat kes yang diringankan seperti tinggal di asrama

Berbalik kepada tajuk kita , apakah maksud Tabbaruj ? 

Tabarruj adalah perbuatan berhias atau berpakaian secara berlebih-lebihan bagi seorag wanita sehingga menarik perhatian orang ramai tanpa membuka aurat .. Faham ? hm , sebagai contoh , Imah memakai make-up , perhiasan di jari , perhiasan di kaki ataupun fesyen yang terlalu menarik perhatian walaupun menutup aurat .. Kesemua perbuatan berhias ini , jika tidak menjadi kebiasaan di kawasan di mana seseorang wanita itu tinggal dan perhiasan ini menarik perhatian , maka ini dipanggil tabarruj dan ini adalah dilarang ..

Contoh situasi yang menunjukkan tabarruj :

Apabila berjalan , kedengaran bunyi gelang kakinya sehingga ia menarik perhatian orang lain walaupun kakinya tertutup , ini juga dianggap tabarruj dan ini adalah dilarang ..

Apabila seseorang wanita itu memakai sehelai tudung ( fesyen terkini seperti shawl berwarna warni ) dan pemakaiannya telah menarik perhatian orang lain , maka ini dianggap tabarruj dan ini adalah juga dilarang walaupun rambutnya terlindung .. 

Apabila seseorang wanita itu memakai jubah atau baju kurung yang mempunyai motif di bahagian dada yang boleh menarik perhatian , maka ini adalaj tabarruj dan ini adalah dilarang sama sekali walaupun jubah atau seumpama dengannya adalah dituntut dalam Islam walaupun menutup aurat sesempurnanya ..

Kesimpulannya , walaupun kita sudah menutup aurat dengan sempurna tetapi menarik perhatian orang lain , ini sudah dikira tabarruj , apatah lagi jika pemakaiannya berjubah tetapi ketat di bahagian tangan , bertudung tapi sanggulnya tinggi .. Waallahua'lam .. =D


Sumber : Dr.Cinta Punye Blog =) ( Tabarruj dosa yang dianggap biasa )

Sabda Nabi : " Ilmu itu milik Allah , barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah , Allah akan menggandakan sepuluh kali kepadanya " JOM SHARE =D

5 comments:

  1. Assalamualaikum.. Ana mohon copy tantang tabarruj ini untuk dimasukkan dalam blog ana. Syukran Jazilan. :)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum.. sy juga minta izin c0py utk dimasukkan k dlm blog baru sy :) jahitangan.blogspot.com ^_^

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah..yang bagi ceramah ni memang power...xD

    ReplyDelete
  4. Saya nak share ilmu ni.terima kasih.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete