hidup ku


Tuesday 6 December 2011

Cerita Di Sebalik Zina Hati






Assalamualaikum .. Hari ini ana nak kongsikan satu cerpen yang mungkin kita terlepas pandang .. cerpen nie dah lama dihasilkan .. ana x tau sumber asal .. mungkin ada yg dah baca , dan mungkin ada yg belum pernah membacanya .. Btw , jom baca =)




***************************


" Siti Syazwani , Happy Birthday ! Semoga kamu akan sentiasa dirahmati Nya .. All the best in everything you doa .. Jaga diri & iman baik-baik ya ..
- Amin , UK - "

Aku mencapai telefon mobilku dan membelek-belek SMS ucapan hari lahir yang diterima minggu lepas . Cukup ringkas . Namun . Aku masih tertanya-tanya mengapa Amin hanya mengirimkan SMS sahaja kali ini ? Jika tidak , tahun-tahun sebelum ini pasti sudah ada kad besar dan bermuzik akan tiba beberapa hari sebelum hari lahir ku . Dah lah pakai nombor orang lain , siap tulis nama penuh aku pula tu . Tak pernah pula dia tulis macam ni .. Ish , hati mula ragu-ragu . Menyangka sesuatu yang tak baik sedang berlaku .


Adakah dia sudah ...... ? Argh , tak mungkinlah ! Dia dah kata takkan ….

Aku teringat ketika dia pulang bercuti pada musim summer tahun lepas . Namun , sebelum itu aku sudah rasa banyak perubahan berlaku pada dirinya . Dia telah mula banyak memberi nasihat-nasihat baik ketika kami berhubung sama ada melalui telefon , SMS , email , YM dan juga friendster . 


Dan ketika itu . Aku mendapat cuti seminggu dan telah bercadang untuk turun ke KL dengan kakak melawat saudara-mara , dan sambil-sambil itu bolehlah juga berjumpa dengan si Amin . Setahun sekali tak salah rasanya . Melepas rindu lah sedikit . ' Boring ' juga kalau asyik berhubung melalui telefon saja . Lagipun Kuantan-KL sekarang boleh travel dalam 3 jam 1/2 dah . Ulang-alik setiap hari pun boleh .

Di KL . Aku telah menghubunginya dan cuba mengajak untuk berjumpa . Dia menolak ajakan aku untuk keluar berjalan-jalan daripada pagi sampai ke petang . Dia hanya boleh berjumpa dengan ku seketika sahaja pada petang hari . Walaupun dia beralasan sibuk , tapi aku tahu dia taklah sesibuk mana . Nak tak nak . 

Aku terpaksalah menerima sahaja cadangannya . Asal boleh berjumpa , ia sudah cukup bagi aku . Dan petang itu kami taklah ke mana-mana sangat . Ronda-ronda sahaja dengan kereta Wira kesukaannya itu . Selepas ber-Asar di Masjid Wilayah , Amin membawa aku ke sebuah restoran dan kami makan ' early dinner ' di situ . Kemudian , satu detik yang agak ' mengingatkan ' bagi aku adalah sewaktu kami dalam perjalanan menghantar pulang aku ke rumah saudaraku ..

Dia ada bertanya " Apa beza kita dengan mereka kat situ tu ye ? " Amin menunjuk-nunjuk ke arah beberapa pasang ' couple ' yang sedang lepak berdua-duan di tempat-tempat duduk sepanjang sebuah taman . Aku tergamam sekejap . Huh . Agak menduga , tapi ' simple ' saja . " Ala , kita ni baik sikit . Tak ada pegang-pegang . Tutup aurat elok . Sampai waktu solat , kita solat . Erm , Islamik sikit lah pendek cerita ! "

" Hmm .. " Amin hanya mengangguk-angguk .

" Dalam Islam ada ke macam ni ? " Amin menduga lagi .

Erk .. Semakin terkesima aku dibuatnya . Kali ini aku terus diam terpaku . Aku tahu dia lebih banyak tahu selok-belok masalah benda-benda macam ini . Kalau aku jawab lagi , mesti dia ' counter ' lagi . Huh . Diam sahaja lah !

" Erh , abaikan saja lah . Saja saja saya tanya .. " Amin cuba menyedapkan hati .

Tidak lama selepas Amin terbang pulang semula ke UK untuk menyambung sesi pelajarannya yang baru , dia ada menghantar satu email kepada ku untuk menerangkan kedudukan dan tujuan dia bertanya akan hal itu . Aku sudah mula faham sedikit-sebanyak yang aku perlu mengawal hubungan yang masih tidak ' rasmi ' ini .
Dan sejak daripada itu dia tidak pernah langsung menelefon aku . SMS pula hanya bertanyakan tentang pelajaran sahaja . Itu pun boleh dibilang dengan jari . Namun . Aku bersyukur dan gembira kerana dialah yang membuat aku berubah untuk jadi lebih baik dan lebih faham Islam . Jika dulu pakaian aku agak ketat dan singkat , kini sudah banyak yang labuh dan longgar aku beli . 

Tudungku pun pernah ditegurnya agar melabuhkan ke bawah dada . Dialah yang memperkenalkan padaku apa itu usrah dan dakwah . Dia juga ada berpesan - ' Jaga hubungan dengan Allah tu lagi penting . Insya Allah , kemudian Dia akan jaga hubungan kita . '

Jadi , apakah yang akan berlaku selepas ini ? Hatiku masih tak tenteram memikirkan SMS ucapan hari lahir itu . Macam-macam sangkaan buruk bermain-main dalam hati yang mula busuk ini . Aku masih setia menanti kepulangannya . 


Dan aku yakin dia juga setia pada aku . Aku tak pernah memikirkan lelaki-lelaki lain selain dia . Dan aku yakin dia juga tak pernah nak menggatal dengan perempuan-perempuan lain . Dia taklah seperti kebanyakan lelaki yang ' playboy ' pada masa kini .
Ops ! Mungkin agak kasar untuk berkata sedemikian .

' Tuuut ... Tuuut ... ' Nada dering SMS berbunyi . Nombor Amin yang terpapar .

" Esok free tak ? Boleh kita chatting ? "

" Boleh .. Saya free saja .. " jawab aku ringkas . Erm , mesti dia saja nak buat ' surprise ' . Aku dah agak dah , takkanlah dia hantar SMS saja untuk wish birthday . Aku . Keyakinan aku mula bertambah . Dia masih sayang padaku .

" Ok . thank you .. " balasnya pula .

Keesokannya . Aku menanti awal dia online .

' untuk .. untuk .. untuk .. ' Amin has signed in .

Oh , tepat sungguh waktunya ..

Amin : assalamualaikum wbt.

Wani : wsalam ..

Amin : apa khabar ? sihat ? iman baik ?

Wani : alhamdulillah .. sihat2 .. =) awak ?

Amin : alhamdulilah .. baik2 juga .. iman selalu turun naik sejak kebelakagn ni .. tapi tak mengapa , ok saja semua

Wani : awak tak balik ke tahun ni ? btw , thanks for the birthday wish last week ..

Amin : welcome .. tak balik .. banyak kerja sikit tahun ni .. lagi pun saya nak try bekerja .. cari duit ..

Wani : wah , rajinnya .. baguslah !

Amin : hurm ..

Amin : study macam mana ?

Wani : ok saja .. new sem ni berat sikit .. Jadual pack ..

Amin : oic ..

Amin : tak mengapa , study rajin2 ye ..

Amin : hurm , dah lama nak tanya ni sebenarnya ..

Amin : hurm ..

Wani : apa dia ? tanya lah .. sila2 ..

Amin : 1st of all sorry dulu ye .. hurm, apa pendapat awak tentang kita sekarang ?

Wani : erh .. macam awak kata dalam email tu dulu yang kita ni kan ' kawan ' .. tak lebih daripada tu .. tapi , special sikit .. tiada couple-couple macam org lain .. declare pun tak kan ?

Wani : so , statusnya kawan saja lah ..

Amin : hurm ..

…..

Wani : erh , tak betul ke ?

Amin : hurm .. ni opinion saja lah - antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram , tiada perhubungan yang lebih akrab melainkan hubungan suami isteri sahaja .. yang lain-lain .. atas alasan apa sekali pun ia tak patut diterima ..

Aku tergamam seketika .. Tertampar keras juga rasanya ..

Wani : jadi ..

Amin : saya rasa kita harus stop .. stop untuk berpisah ..

Amin : sebab ……

Amin : sebab saya sedar yang semua ini adalah salah dan juga keliru ..

Amin : benda ni akan buatkan hati ternodai .. zina hati akan banyak berlaku ..

Amin : walaupun kita jauh , tak call , tak jumpa dll , tapi hati tetap ber'zina' …

Amin : huh …

Amin : saya bercakap itu dan ini pada org ramai … tapi , dalam masa yang sama saya meyelindungi sesuatu yang tak sepatutnya saya buat …

Amin : kononya Islamik …

Amin : saya rasa cara ni tak betul … kita sebenarnya yang dah menyarungkan benda yang tak baik ni dengan Islam … then , org nampak Islamik …

Amin : saya rasa tak ada beza pun kita dengan org lain yang duduk ber'couple2' ini ..

Amin : hurm …..

Amin : jadi , saya rasa kita harus berpisah …

Amin : demi menjaga diri … & sama-sama untuk kembali harungi hidup dalam redha Ilahi …

Amin : sorry … sorry banyak-banyak untuk segala apa yang telah kita buat …

Amin : dan sorry juga sebab telah membawa awak ke jalan yang lupa pada-Nya …

Amin : andai ada jodoh , moga dipertemukan …

Astaghfirullahalazim . Aku beristighfar panjang . Ku kesat peluh di dahi … Air mata jahiliyah ku deras menitis membahasi meja . Sedikit terpercik pada keyboard laptop . Aku tak sangka perkara seperti ini akan terjadi sepantas ini . Ringkas , lembut , berhikmah serta points-nya yang jelas membuat aku tak dapat membantah dan berkata-kata . Sedih , pilu , kecewa , dan sesekali timbul rasa kesal pun ada . Tapi , semua itu tak bermakna lagi …

Aku tak mampu lagi untuk menyambung perbualan tersebut . Ku pasrah dan terima sahaja keputusan yang dibuat oleh Amin itu . Di saat ini , hanya Allah yang bisa mendengar bisikan hati rapuh ini .
Dialah juga tempat ku pohon keampunan atas segala kekeliruan yang telah aku timbulkan . Rupanya selama ini aku telah tertipu dengan bisikan musuh , mengikut jalan taghut , mencampurkan halal dan haram , serta mengandungkan yang Islam dan al-hawa …

Cinta hakiki hanyalah pada Allah …

Tiba-tiba aku teringat hadis halawatul iman yang pernah dibincangkan oleh naqibah aku tak lama dahulu ; pertama-tama sekali mestilah mencintai Allah dan RasulNya lebih daripada makhlukNya , kemudian mencintai seseorang itu hanya kerana Allah dan akhir sekali , mesti benci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana ia benci dicampakkan dirinya ke dalam api neraka . Dengan demikian barulah dapat merasai kemanisan iman itu .

Hanya Allah sahajalah yang layak memberi hidayah kepada sesiapa yang dikhendakiNya . Moga-moga Dia kuatkan dan teguhkan hatiku menghadapi dugaan ini dan moga-moga diringankan beban yang kupikul ini .

Aku terus menjawab ringkas ...

Wani : thanks & sorry too … saya terima … Alhamdulillah …

Wani : moga awak bahagia dan sukses selalu di sana . doakan saya juga .

Wani : wassalam .

Signed out

Aku merasakan hubungan tiga tahun yang terbina itu memang salah pada dasarnya . Bagaimana mungkin ia dapat mewujudkan sebuah keluarga yang menjunjung Islam jika asasnya terbina melalui cara al-hawa ? Ya , kami memang saling menasihati dan bertazkirah , saling mengejut Qiamulail , saling menghantar SMS ayat-ayat Quran serta hadis , tapi semua itu memang tak betul caranya. 


Aku sedar yang kami telah mempergunakan Islam untuk mencapai matlamat peribadi … Astaghfirullah ... Syukur pada Mu ya Allah kerana lekas mengembalikan ku pada jalan redha-Mu .

"Sayang .. Cepat turun , Nurul dah nak sampai .. " Ops ! Tersedar daripada lamunan kisah 15 tahun lepas itu tatkala mendengar sahutan suamiku , Muhammad Aqil untuk bersiap menyambut tetamu istimewa kami Nurul dan Amin .

"Ya bang , Wani turun .. "

Alhamdulillah … Siap semuanya .. Aku menutup lid laptopku dan bergegas turun ke bawah .. Aku sudah bersedia untuk membentangkan ' presentation ' kepada beliawan-beliawanis negara mengenai Cinta Remaja dalam program ' Belia Negara 2057 ' esok . 

Aku sangat bersyukur menjadi siapa diri aku sekarang ini dan aku mengharapkan siswa siswi harapan agama dapat kembali kepada cara fitrah yang sebenar dalam menguruskan soal cinta .


SUMBER : note facebook  Siti Shairah Mnr 
Sabda Nabi : " Ilmu itu milik Allah , barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah , Allah akan menggandakan sepuluh kali kepadanya " JOM SHARE =D

No comments:

Post a Comment