hidup ku


Tuesday 22 November 2011

Kenapa Syaitan Memilih Senja ?

Assalamualaikum .. pe habaq semua ? dah lama x update post .. hee .. ari nie ana nak cerita tentang SENJA .. apa yg ana nak ceritakan ? jom baca .. =)


orang dulu-dulu mesti marah kalau ada anaknya berkeliaran keluar kan ? semua pintu , tingkap habis ditutup .. seolah-olah ada geroda yang hendak menyerang .. x da siapa yang berani nak buka mulut dan bermain-main ketika waktu senja .. zaman sekarang ? lain pula yang jadi .. ketika Maghrib menjelang , masa itulah ramai orang yang keluar .. x percaya ? dekat pasar malam , berapa ramai yang berjual beli ? ramai sangat kan ? yg bertambah sedih , ramai yang tidak solat Maghrib .. smata-mata nak berniaga .. DUA kali disebutkan tentang larangan keluar waktu senja di dalam sahih Muslim ..

Dari Jabir bin Abdullah r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda , 
" Bila hari telah senja , laranglah anak-anak keluar rumah kerana ketika itu syaitan
berkeliaran .. satu jam sesudah itu bila telah malam biarkanlah mereka . Kuncilah pintu
dan sebut nama Allah kerana syaitan tidak dapat membuka pintu yang terkunci .
Tutup tempayanmu dengan menyebut nama Allah . Tutup semua bejanamu dengan 
menyebut nama Allah , sekalipun dengan membentangkan sesuatu di atasnya
dan padamkan lampu ( ketika hendak tidur ) . "
( HR Muslim )

Dari Jabir bin Abdullah r.a. katanya Rasulullah s.a.w bersabda ,
" jangan biarakan ternakan dan anak-anakmu lepas berkeliaran ketika matahari terbenam
sampai hilangnya cahaya senja .. kerana syaitan keluar ketika matahari terbenam sampai
hilang cahaya senja. "
( HR Muslim )


Apa rahsia senja ?

Menurut Pengarah Sekolah Pengajian Islam , Kolej Antarabangsa IKIP Kuantan , Dr. Mahyuddin Ismail , katanya , antara tabiat syaitan ialah mereka suka berada di antara dua keadaan .. contohnya antara siang dan malam , antara teduh dan panas terik , antara sejuk dan panas , antara hujan dan panas .. Malah ada juga larangn dari Rasulullah ttg duduk di antara kawasn teduh dan kawasan yg disinari cahaya matahari .. Begitu juga degan larangan orang tua tua agar jangan bermain hujan panas kerna di percayai mudah terkena demam panas .. Syaitan juga suka nerada antara seorang laki dan seorang permpuan ( bukan mahram ) yg duduk berdua-duaan .. Jika dianalisis lebih mendalam , lautan yg terletak pertembungan antara dua arus menjadi lokasi pilihin syaitan & iblis utk membina istananya .. Kepercayaan bahawa Segitiga Bermuda dan Segitiga Formosa ( iaitu kawasan yg selalu berlaku kehilangan kapal laut dan pesawat secara misteri ) sebagai kawasan yg dikuasai oleh kerajaan jin mungkin ada benarnya .. Kajian sains menunjukkan kedua-dua segi tiga tersebut merupakan kawasan pertemuan antara arus air hangat dan air yang dingin ..

Rasulullah juga menyuruh agar membunuh anjing berwarna hitam yang mempunyai titik putih di atas mata kerana ia adalah syaitan .. Kanak-kanak terutamanya yg belum mumaiyiz memiliki hati yang bersih daripada dosa & tiada hijab .. Keadaan itu memungkinkan kanak-kanak dapat melihat makhluk-makhluk halus atau merasai tindakan makhluk tersebut ..

Menutup Bekas Minuman Dan Makanan

Sabda Rasulullah s.a.w ,
" apabila seorang itu memasuki rumahnya dan mengingati Allah ( dengan membaca Bismillah ) ketika memasukinya dan ketika ingin makan , berkatalah syaitan ( kepada golongannya ) : "kalian tidak memiliki tempat untuk bermalam dan tidak juga makanan malam"

Penemuan sains dan perubatan moden menunjukkan makanan / minuman yg terdedah akan mudah masuk kuman dan bakteria .. Dalam memperkatakan perihal kuman , virus dan bakteria ini , Syeikh Rashid Ridha menjelaskan "Dan ahli ilmu kalam ( tauhid ) berkata , sesungguhnya jin itu adalah ( makhluk Allah ) yg hidup , bertubuh halus dan tidak boleh dilihat . Dan sesungguhnya di dalam kitab Tafsir Al Manar , telah kami nyatakn berkali-kali bahawa makhluk Allah yang hidup , bertubuh halus yg dikenali di zaman ini sebagai mikroorganisma menerusi mikroskop adalah sebenarnya satu jenis daripada bangsa jin .. Dan telah pun terbukti bahawa ia merupakan antara punca bagi kebanyakan penyakit .. "

TUTUP degan menyebut nama Allah 

Aurat manusia ini diperhati oleh jin .. Apabila kamu hendak mandi , hendaklah memakai kain untuk menutup badan mu .. Jin akan jatuh cinta terutamanya wanita jika jin melihat kamu berbogel di bilik air .. Jadi , sediakan lah sehelai kain di bilik air .. Jika jin sudah jatuh cinta , perangainya akan berubah menjadi seorang yang tidak baik ..

sebagai mana hadis dirawayatkan Sayidina Ali b. Abu Talib bahawa Rasulullah s.a.w bersabda ,
" Tabir antara mata jin dan aurat aurat Bani Adam jika salah seorang di antara kamu masuk bilik mandi hendaklah ia mengucap bismillah"

Keluar senja perlu tutup kepala

Jika kita terpaksa keluar waktu senja , kita perlu menutup kepala .. Saranan tutup kepala adalah untuk menutup ubun-ubun supaya tidak terdedah kepada bisikan syaitan yang suka meracuni hati dan fikiran manusia .. Menurut Prof Keith L.More , di dalam otak manusia terdapat satu bahagian yang dikenali sebagai "frontal lobe" yang menjadi pusat segala perancangan itu baik / jahat , ia bermula dari situ .. Kepentingan "frontal lobe" telah dibuktikan oleh Sheikh Zahlun Najar dan Abdul Majeed Alzendance , ia adalah pusat kawalan yang mengeluarkna segala arahan mengawal diri , membentuk tingkah laku dan peribadi seseorang , berbohong , kejujuran dan membuat keputusan .. Anggota badan hanya menjadi tentera yang menjalankan arahan sahaja .. Allah telah jelaskan dalam firmanNya :

"Jangan sekali-sekali berlaku derhaka ! Demi sesungguhnya jika ia tidak berhenti ( dari perbuatannya yang buruk itu ) , nescaya kami akan menyentap ubun-ubunnya ( dan mengheretnya ke dalam neraka ) , ( iaitu ) ubun-ubun ( orang-orang ) yang berdusta , yang bersalah ."
( al Alaq ayat 15-16 )

"Orang-orang yang berdosa dapat dikenal dari tanda-tandanya lalu dipegang dari atas ubun-ubun kepala dan kakinya ( serta diseret ke neraka ) ."
( al Rahman ayat 41 )

Kita juga tidak boleh tidur selepas asar .. kesannya , akan menjadi gila jika tidur lepas asar dalam 44 hari ( jika tidur secara kerap ) .. Selain itu , kepala juga kita akan pening / sakit , rasa nak marah , hilang mood dan sebagainya ( jika tidur secara jarang ) .. Syaitan kan suka berada di antara dua keadaan  .. 

Sabda Rasulullah S.A.W ,
"Tidur itu saudara mati , tidur antara hidup dan mati seseorang"

Malah , syaitan ini terlalu aktif waktu senja ..syaitan akan mudah masuk kedalam mimpi seseorang .. Oleh kerana itu , kita akan mimpi perkara yang tidak baik pada waktu senja ( selepas asar ) .. Jadi , jangan biarkan diri anda atau orang lain tidur waktu asar .. jika adik / bayi anda tidur waktu ini , geraklah mereka dan bermain dengan mereka supaya mereka tidak tidur waktu itu .. Ini kerana bayi / kanak-kanak lebih mudah kena .. Waktu ini lah kita paling suka tidur , jadi berubah lah .. cara untuk elak tidur waktu ini adalah , keluar lakukan riadah , lakukan hobi anda dan sebagainya .. Setakat ini sahaja ana nak share tentang waktu senja .. Yang mana ada salah silap tentang post ini , tolong tegur ana kerana ana masih belum cukup sempurna .. InsyaAllah , anda semua dapat sedikit ilmu dalam artikel ini .. =) Assalamualaikum ..

#masih belajar cara mengarangkan sesuatu artikel , minta maaf jika ayat di atas sedikit tunggang langgang .. hee ^^"

Sabda Nabi : " Ilmu itu milik Allah , barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah , Allah akan menggandakan sepuluh kali kepadanya " JOM SHARE =D

7 comments:

  1. saya tumpang baca ini selepas tertidue senja tadi. saye link ye. tq in advance.. :-)

    ReplyDelete
  2. patutlah semasa saye tertidur ptg tadi,ada termimpi yang menakutkan.

    ReplyDelete
  3. Jikalau boleh, boleh anta nyatakan hadisriwayat siapa bagi hadis-hadis di atas?

    ReplyDelete
  4. Boleh ana meminta izin untuk copypaste di facebook?

    ReplyDelete
  5. Salam,
    Mohon copy paste di fanpage saya yer..https://www.facebook.com/untuk.family.bahagia
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  6. Saya baca dan ambil yang haq semata-mata tiada yang lain

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete